Connect with us

Artykuły

Pekin-Daxing: nowy terminal ma powierzchnię 98 boisk piłkarskich

Pekin-Daxing: nowy terminal ma powierzchnię 98 boisk piłkarskich

4 pasy startowe, ponad 250 miejsc dla postoju samolotów, kilkadziesiąt milionów pasażerów i futurystyczny wygląd – nowy port lotniczy Pekin-Daxing pod koniec września 2019 został otwarty dla podróżnych.

Advertisement

Port lotniczy Pekin-Daxing w liczbach

  • Powierzchnia to 695 tysięcy metrów kwadratowych, co odpowiada 98 boiskom piłkarskim
  • Budowa lotniska pochłonęła 12 miliardów dolarów
  • Co godzinę może lądować i wylatywać stąd 300 samolotów
  • Do 2021 roku terminal miałby obsłużyć 45 milionów podróżujących, do 2025 roku liczba miałaby wzrosnąć do 72 milionów a do 2040 roku miałaby wynosić aż 100 milionów pasażerów
  • Posiada 400 samoobsługowych kiosków do oprawy
  • Kod IATA: PKX
 Lotnisko Pekin-Daxing, fot. lazy dragon ID: 1393414715
Lotnisko Pekin-Daxing, fot. lazy dragon ID: 1393414715

Rozgwiazda albo feniks?

Terminal lotniskowy ma 4 piętra i był zaprojektowany przez Zahę Hadid, brytyjską architektkę pochodzącą z Iraku. Z góry budowa przypomina ogromną rozgwiazdę z sześcioma ramionami. Atrium wewnątrz budowy podparte jest ośmioma słupami w kształcie litery C, przez okna dachowe do budowli dostaje się naturalne światło. Dzięki swojemu rozłożeniu pasażerowie nigdy nie muszą przejść więcej niż 8 minut z centralnej części do bramki. Wygląd lotniska przypomina również feniksa, który nawiązuje do chińskiego symbolu.

Głównym konceptem jest oddzielenie hali przylotów i odlotów. Dzięki temu są one bardziej efektywne. Hala odlotów znajduje się na jednym poziomie, przylotów na drugim.

W fazie projektowania zespół architektów współpracujących z Hadid musieli zmierzyć się z kwestią ekologii. Polityka niskoemisyjna, panele słoneczne i systemy zatrzymywania wody deszczowej są tylko kilkoma przykładami działań. Mottem lotniska jest przede wszystkim “szybkość”. Dostępna jest tu sieć 5G, pasażerowie mogą skorzystać z innych nowoczesnych rozwiązań takie jak rozpoznawanie twarzy dzięki czemu papierowe karty pokładowe niedługo mogą stać się tu przeszłością. Dostępne są również samoobsługowe punkty nadania bagażu rejestrowanego.  

Terminal albo galeria?

Lotniska przestają być nudnym miejscem w trakcie podróży samolotem. Port lotniczy Pekin-Daxing jest przykładem tego jak można połączyć technologię i sztukę. Nad artystycznym wyglądem pracowali m.in. osoby z Peking Central Academy of Fine Arts, którzy zaprojektowali niektóre przestrzenie w ramach lotniska, w tym saloniki VIP.

Saloniki w hali odlotów mają oprócz futurystycznego wyglądu również 5 tradycyjnych chińskich dziedzińców. Ich wygląd był konsultowany z artystą Xu Bing. Inspiracja pochodziła z klasycznych chińskich ogrodów z drewnianymi ławkami, pawilonami w otoczeniu przyrody.

 Lotnisko Pekin-Daxing, fot. SHV_photo ID 1514648930 Shutterstock
Lotnisko Pekin-Daxing, fot. SHV_photo ID 1514648930 Shutterstock

Głodny nie będziesz

Pasażerowie, którzy mają dłuższe przesiadki nie muszą się martwić. W jednej części lotniska znajdują się liczne restauracje, które serwują dania kuchni chińskiej, japońskiej, międzynarodowej. Nie brakuje dań wegetariańskich czy też posiłków do zjedzenia “po drodze” na kolejny lot.  

Dojazd do lotniska Pekin-Daxing

Największym minusem portu jest jego położenie. Pekin-Daxing został zbudowany na południe od stolicy Chin, około 50 km od Placu Tian’anmen. Podróż samochodem lub busem może zająć zająć 1,5-2 godziny, dostępne jest też połączenie pociągiem. Władze pracują nad optymalizacją komunikacji, planuje się m.in. zbudowanie przystanku pociągu i stacji metra bezpośrednio oraz punktów nadania bagażu pod lotniskiem, dzięki czemu pasażerowie mogliby nadawać swoje bagaże rejestrowane już tam.

żródło zdjęcia tytułowego: cntraveler

źródło informacji daxing-pkx-airport.com i cntraveler

Click to comment
//
To Top