Connect with us
Lotnisko.

Artykuły

Prawa pasażera linii lotniczych: jakie masz prawa ze względu na zmianę lub anulację lotu?

Prawa pasażera linii lotniczych: jakie masz prawa ze względu na zmianę lub anulację lotu?

Kupiony bilet, potwierdzony urlop, zaplanowana trasa zwiedzania i zarezerwowane bilety na mecz lub do muzeum. I nagle dostajesz sms lub email, że linia lotnicza zmieniła lub anulowała Twój lot. Jakie masz możliwości i prawa?

Advertisement

Jakie są prawa pasażera linii lotniczych? Czy za odwołany lot możesz otrzymać odszkodowanie? Co Ci musi zapewnić przewoźnik?

Zmiana czasu lotu

Linia lotnicza, zarówno niskobudżetowa jak i tradycyjna jest zobowiązana do poinformowania o zmianie czasu lotu pasażera. Może to zrobić drogą mailową lub sms-em. W przypadku zakupu biletów przez pośrednika, poprzez niego. Informacja o zmianie czasu lotu miałby zawierać szczegóły nowego czasu lotu.

Linie tradycyjne

Nie każda zmiana czasu lotu może jednak powodować, że pasażer może odstąpić od umowy przewozu i wnioskować o zwrot sumy za bilet. Niektóre linie lotnicze przy zmianach poniżej 2 godzin, czasami nawet poniżej 5 godzin, gdzie jest zachowany czas na przesiadkę nie pozwalają na bezpłatną zmianę na inny dzień lub zwrot. Regulaminy wewnętrzne linii lotniczych określają zasady na podstawie których podróżujący może anulować lub wnioskować o zmianę daty lotu. Jeśli otrzymałeś informację o zmianie i zastanawiasz się nad dostępnymi opcjami, skontaktuj się z przewoźnikiem lub biurem podróży.

Linie niskobudżetowe

W przypadku Ryanair przy zmianie czasu lotu powyżej 2 godzin można wnioskować o zwrot sumy za cały bilet lub zmienić na alternatywny lot +/- kilka dni. Wizzair nawet przy 5 minutowej zmianie czasu lotu umożliwia zwrot biletu lub przebukowanie na alternatywny lot +/- 15 dni.

Anulacja lotu

Linia lotnicza, zarówno niskobudżetowa jak i tradycyjna jest zobowiązana do poinformowania o anulacji lotu pasażera. Może to zrobić drogą mailową lub sms-em. W przypadku zakupu biletów przez pośrednika, poprzez niego. Informacja o anulacji może zawierać informację o całkowitej anulacji połączenia lub też może być od razu zaproponowana alternatywa.

Linie lotnicze anulują loty z różnych powodów, mogą być to zmiany w siatce połączeń, brak otrzymania zgody na realizację lotu, złe warunki pogodowe lub też przykładowo problemy techniczne.

Standardowo linie lotnicze anulując jakiś lot oferują możliwość przebukowania go na kolejny możliwy albo zwrot kosztów anulacji biletu. Mogą jednak poinformować o innych możliwościach, które są dostępne. Jeśli otrzymałeś informację o anulacji, skontaktuj się z przewoźnikiem lub biurem i zapytaj o dostępne opcje.

Zmiany albo anulacje lotów w samodzielnych biletach

Co w przypadku jeśli kupiłeś lot z jednymi liniami lotniczymi i drugi osobno a jeden z przewoźników zmieni albo anulacje loty? Każda z linii może, ale nie musi brać tego pod uwagę i nie musi pozwolić na zmianę lub anulację lotu, który jest potwierdzony ze względu na posiadanie innych anulowanych lub zmienionych biletów. Dlatego też nie poleca się kupowania lotów “na styk”, jest duża szansa na opóźnienie przylotu co może powodować, że się nie zdąży na kolejny lot zakupiony osobno. Linia lotnicza, której lot został opóźniony nie ma obowiązku przebukowania lub zapewnienia alternatywnego lotu jeśli drugie połączenie było zakupione osobno. Taki obowiązek jest w sytuacji jeśli wszystkie loty są na jednym bilecie.

  • Przykład 1: połączenie Warszawa-Berlin-Nowy Jork, wszystkie loty są w tej samej rezerwacji, na tym samym bilecie. W przypadku opóźnienia lotu Warszawa-Berlin linia lotnicza jest zobowiązana do zaproponowania alternatywnego połączenia do Nowego Jorku, bezpłatnie.
  • Przykład 2: połączenie Warszawa- Londyn w jednej rezerwacji, Londyn-Pekin-Sydney w drugiej. Z powodu anulacji lub opóźnienia lotu Warszawa-Londyn przewoźnik nie przebukuje i nie kupi biletu do Sydney. Drugi przewoźnik, który realizuje lot do Sydney może zaproponować możliwość zmiany, ale zrobi to na podstawie warunków danego biletu.

Zmiana lub anulacja lotu a ubezpieczenie

Linia lotnicza bierze odpowiedzialność za zmianę lub odwołanie lotu. W zależności od regulaminów lub rozporządzeń jest zobowiązana do tego, żeby zaproponować alternatywny lot, zapewnić hotel. Czy ubezpieczenie może chronić przed wprowadzeniem zmian lub anulacją lotów? W większości warunków ubezpieczenia – nie. Każda polisa określa zasady na podstawie których wypłacane jest odszkodowanie lub oferowana jest pomoc. Przed wykupieniem zapoznaj się z jej zasadami, w większości przypadków jednak warunki ubezpieczenia nie obejmują sytuacji, jeśli przewoźnik zmienia czas lotu albo go anuluje. Firma ubezpieczeniowa może zwrócić koszty związane z opóźnionym przybyciem na lotnisko lub spóźnienie na środek lokomocji przy wyjeździe, ale ubezpieczenie nie pokryje kosztów przebukowania biletu lotniczego jeśli się spóźniłeś na lotnisko albo ze względu na anulację jednego z lotów przepadnie Ci inny zakupiony samodzielnie przelot.

Opóźnienie, odwołanie lotu a prawa pasażera

W przypadku opóźnienia i odwołania lotu pasażerom przysługują prawa. Standardowo jeśli anulacja lub zmiana czasu lotu jest wprowadzana z wyprzedzeniem w zależności od danej sytuacji może zaproponować zmianę na inny lot lub anulację i zwrot kosztów biletu. Jeśli zaś zmiana lub anulacja ma miejsce krócej jak 14 dni przed lotem możesz wnioskować o odszkodowanie. Wysokość takiego odszkodowania może wynosić nawet 600 euro (250 euro w przypadku lotów do 1500 km, 400 euro na dystansie 1500-3500 km, powyżej 3500 km odszkodowanie wynosi 600 euro).

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Rozporządzenie nie dotyczy wszystkich lotów. Dotyczy lotów z krajów Unii Europejskiej z linią lotniczą, która jest zarejestrowana w Unii, lotów z krajów Unii z linią lotniczą, która nie jest realizowana w Unii lub w przypadku jeśli jest to przylot do kraju w Unii i linia lotnicza jest zarejestrowana w Unii.

Start samolotu, fot. Yu Kato Unsplash
Start samolotu może być z różnych względów opóźniony, fot. Yu Kato Unsplash

Co Ci się należy, jeśli dowiesz się o anulacji lub opóźnieniu na lotnisku?

Jeśli o anulacji dowiedziałeś się na lotnisku, niezależnie od jej powodu linia lotnicza jest zobowiązana do tego, żeby bezpłatnie się Tobą zająć w czasie, kiedy czekasz na alternatywny lot (o ile np. nie zrezygnowałeś i nie wnioskowałeś o zwrot biletu). Pomoc ma formę posiłku i napoju (przykładowo możesz otrzymać voucher do wykorzystania na lotnisku w restauracji), zakwaterowania w hotelu i transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem (jeśli przykładowo alternatywny lot jest dopiero następnego dnia) i zapewnienia dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania dwóch wiadomości emailowych. W przypadku jeśli linia lotnicza (tradycyjna oraz niskobudżetowa) unika takiego obowiązku, możesz zgłosić swoją skargę oraz wymagać zwrotu kosztów za hotel na podstawie rachunków.

Wyjątki:

  1. Odszkodowanie nie przysługuje jednak, jeżeli przewoźnik udowodni, że odwołanie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności (decyzje dotyczące zarządzania ruchem lotniczym, destabilizacja polityczna, niekorzystne warunki atmosferyczne oraz zagrożenia bezpieczeństwa).
  2. Nie jest też wypłacane w sytuacji, jeśli linie lotnicze anulowały lot najpóźniej 14 dni przed wylotem.
  3. Odszkodowanie nie jest też wypłacane w sytuacji, jeśli anulacja lotu miała miejsce w okresie od 14 do 7 dni przed planowanym czasem odlotu i linie lotnicze zaproponowały alternatywne połączenie, które odbywa się nie wcześniej jak 2 godziny przed planowanym a lądowanie w miejscu docelowym nie jest późniejsze jak 4 godziny po planowanym.
  4. Odszkodowanie nie jest też wypłacane w sytuacji, jeśli anulacja lotu miała miejsce w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu i linie lotnicze zaproponowały alternatywne połączenie, które odbywa się nie wcześniej jak 1 godziny przed planowanym a lądowanie w miejscu docelowym nie jest późniejsze jak 2 godziny po planowanym.
  5. Odszkodowanie nie jest też wypłacone w sytuacji jeśli linia lotnicza albo trasa nie spełnia warunków. Dotyczy to takich sytuacji jeśli linia lotnicza jest rejestrowana w Azji a lot jest realizowany poza Unią Europejską. To, co pozostaje to napisanie reklamacji, ale prawo Unii nie będzie dotyczyć podobnych sytuacji.

Overbooking, czyli nadkomplet pasażerów

Kupiłeś bilet, stawiłeś się na czas na lotnisku, ale przy odprawie powiedzieli Ci, że nie ma dla Ciebie miejsca w samolocie? Tzw. overbooking to sytuacja, kiedy linia lotnicza sprzedała więcej miejsc niż ma dostępnych w samolocie. Dlaczego? Jest to po prostu opłacalne, mimo, że poszkodowani pasażerowie mogą wnioskować o odszkodowanie lub linia lotnicza może ponosić dodatkowe koszty związane z zapewnieniem noclegu itp. W pierwszej kolejności linia lotnicza pyta o chętne osoby, którym może zaproponować przebukowanie na inny lot, podwyższenia klasy rezerwacyjnej, dodatkowe mile itp. Jeśli nikt nie zgłosi się dobrowolnie, przewoźnik może wybrać, nawet wbrew jego woli, pasażera lub pasażerów, którym zwróci koszty biletu, wypłaci odszkodowanie lub zaproponuje dodatkową rekompensatę.

Gdzie znaleźć dodatkowe informacje?

Szczegółowo o prawach pasażera przeczytasz: Prawa pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej.


Specjalne znizki dla naszych czytelników

  • Zniżka 45 zł na bilety - pobierz naszą nową aplikację, zamów bilety na Flipo.pl za minimalnie 100 zł, podaj kod FLIPOHITY i oszczędź 45 zł w ramach zamówienia.
  • Wypożycz auto przez Flipo.pl. Kliknij, wybierz destynację, porównaj ceny, wybierz model samochodu i zarezerwuj. Auto odbierzesz po przylocie na lotnisku. Jesteśmy partnerem Rentalcars.com.
  • Dołącz do naszej grupy VIP podróżników - kliknij na zielony przycisk CHCĘ motrzymasz #flipohity notyfikacje na najlepsze oferty:

  • Nasz ulubieniec - podróżniczy newsletter, który odbierają tysiące podróżników:
Click to comment
//
To Top