Connect with us
Bagaż,

Artykuły

Zagubiony bagaż. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Zagubiony bagaż. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Jedną z rzeczy, która może popsuć i skomplikować urlop jest zagubiony lub zniszczony bagaż. Co zrobić w sytuacji, jeśli nie pojawi się na taśmie? Albo jeśli będzie uszkodzony? Albo po jego późniejszym dostarczeniu okaże się, że czegoś brakuje? Jakie są prawa pasażera w kontekście zagubionego lub uszkodzonego bagażu i gdzie uzyskać odszkodowanie?

Advertisement

Gdzie zgłosić zagubienie bagażu?

Zagubiony lub uszkodzony bagaż zgłasza się na lotnisku w biurze zagubionego bagażu. Takie biura znajdują się zwyczajowo w hali przylotów lub też części ogólnodostępnej portu lotniczego. Pracownicy takich biur przyjmują zgłoszenia konkretnych linii lotniczych (lista obsługiwanych przewoźników przedstawiona jest przy stanowisku.

Co jest potrzebne do zgłoszenia zagubionego bagażu?

  • Odcinek karty pokładowej (w formie papierowej lub w aplikacji).
  • Dowód tożsamości.
  • Kwit bagażowy (zaświadczenie o nadaniu bagażu).
Strefa odbioru bagażu,
Strefa odbioru bagażu, fot. djedj Pixabay

PIR – wypełnienie protokołu

W Biurze Bagażu Zagubionego sporządzony zostaje protokół nieprawidłowości bagażowej PIR (Property Irregularity Report). Bez niego może Ci być trudno uzyskać odszkodowanie za zgubiony bagaż. Na podstawie danych z protokołu wniosek trafi do systemu. Po odnalezieniu bagażu pracownicy biura skontaktują się z Tobą w sprawie dostarczenia (koszty dostarczenia pod wskazane miejsce pokrywa linia lotnicza).

Co jeszcze trzeba robić? Konieczny jest kontakt z linią lotniczą – zgłoszenie zagubionego lub uszkodzonego bagażu należy złożyć możliwie najszybciej, ale nie później niż 7 dni.

Co z najpotrzebniejszymi rzeczami?

W przypadku zagubionego bagażu możesz liczyć na pokrycie kosztów zakupu najpotrzebniejszych rzeczy. Nie ma jednak co szaleć – kwota, którą oferują przewoźnicy wynosi 100 euro. Kupując więc zestaw kosmetyków, czy też bieliznę pamiętaj o zachowaniu paragonu. W innej sytuacji linie odmówią wypłaty. 

Drugą kwestią jest odszkodowanie – zgodnie z Konwencją Montrealską można ubiegać się o rekompensatę. Ta wynosi mniej więcej 5400-6000 PLN (pasażer udowadnia zawartość bagażu na podstawie takie odszkodowanie może być wypłacone).

Na co zwrócić uwagę podczas pakowania bagażu?

Istnieje kilka prostych kroków, które mogą przyspieszyć czas odnalezienia bagażu. W trakcie jego transportu mogą zdarzyć się wiele rzeczy – mechaniczne uszkodzenie, oderwanie kwitu bagażowego… Na wypadek ewentualnego zagubienia i trudności w identyfikacji właściciela warto pamiętać o:

  • Zostawieniu danych kontaktowych w środku (np. poprzez umieszczenie specjalnej etykiety z danymi, schowanie ich do kieszeni wraz z kopią podróży).
  • Zrobieniu zdjęcia zawartości bagażu – zarówno jego zawartości oraz ogólnego wyglądu.
  • Warto przy rączce albo innym miejscu umieścić jakiś charakterystyczny element, taki jak brelok, kawałek materiału itp.
Oznacz swój bagaż, zostaw w nim też dane kontaktowe w przypadku jego zabugoenia,
Oznacz swój bagaż, zostaw w nim też dane kontaktowe w przypadku jego zabugoenia, fot. Rebecca Matthews Pixabay

Co się dzieje z nieodebranymi bagażami?

Wiele linii lotniczych organizuje licytacje zagubionych bagaży, których nie były odebrane przez swoich właścicieli. W ramach aukcji wystawiane są walizki, torby, plecaki, wózki dziecięce, czy też inne rzeczy, które zostały oznaczona jako “bagaż nieodebrany”. Co jakiś czas taką licytację organizuje LOT.

Za granicą aukcje są popularniejsze. Wiele firm wykupuje nieodebrane bagaże i sprzedaje ich zawartość – jednocześnie przekazując na przykład część zysku na cele charytatywne. Jedną z takich firm jest Unclaimed Baggage Centre z Arizony w USA, która współpracuje z amerykańskimi liniami lotniczymi. W swoim magazynie i na stronie internetowej oferują m.in. “dziwne i nietypowe” przedmioty znalezione w pozostawionych bagażach. Buty narciarskie, części do roweru, dzieła sztuki, czy też diamenty i popiersia – a to wszystko w atrakcyjnych cenach.


Specjalne znizki dla naszych czytelników

  • Wypożycz auto przez Flipo.pl. Kliknij, wybierz destynację, porównaj ceny, wybierz model samochodu i zarezerwuj. Auto odbierzesz po przylocie na lotnisku. Jesteśmy partnerem Rentalcars.com.
  • Dołącz do naszej grupy VIP podróżników - kliknij na zielony przycisk CHCĘ motrzymasz #flipohity notyfikacje na najlepsze oferty:

  • Nasz ulubieniec - podróżniczy newsletter, który odbierają tysiące podróżników:
Click to comment
//
To Top