Connect with us
Concorde, fot. Metropolitaneando Pixabay

Artykuły

15 ciekawostek, o których możesz nie wiedzieć o Concorde

15 ciekawostek, o których możesz nie wiedzieć o Concorde

Samolot, który uważany jest przez wielu za ikonę lotnictwa. Był w stanie przekroczyć prędkość dźwięku. Mimo tragicznej katastrofy sprzed 20 lat i wycofaniu ze służby, po dziś dzień fascynuje i inspiruje. 

Przekonaliśmy się o tym podczas wizyty w muzeum Airbusa we francuskiej Tuluzie. Concorde jest tam wystawiony jako lotniczy unikat. Można do niego zajrzeć i zobaczyć na własne oczy, co najlepsze oferowało lotnictwo w ubiegłym wieku.

Concorde powstał w wyniku połączenia British Aircraft Corporation (BAC) i francuskiego Aérospatiale. Swój pierwszy lot testowy odbył 2 marca 1969 roku. Jego historia jest bogata i skomplikowana. O ile wielu kojarzy Concorde tylko ze względu na katastrofę, która miała miejsce 20 lat temu, to jednak samolot może poszczycić się wieloma ciekawymi momentami ze swojej historii. Wybraliśmy 15 ciekawostek o Concorde, o których mogłeś nie wiedzieć.

Wyprodukowali tylko 20 sztuk

Jednym z powodów, dla których Concorde już nie lata, jest aspekt ekonomiczny. Samoloty miały problemy finansowe już przed swoim powstaniem. Pierwotny koszt miał wynosić 70 milionów funtów, ostatecznie wzrósł do 1,3 miliarda funtów. Na tamte czasy była to ogromna suma. Spowodowało to powstanie tylko 20 legendarnych maszyn.

Sopór o “e”

Nazwa Concorde tłumaczona jest dosłownie jako “zgoda”, “harmonia”. W języku francuskim jest to “concorde”, angielskim “concord”. Oba kraje prowadziły długie spory na temat tego, czy zostawić albo usunąć ostatnią literę “e”. Koniec końców utrzymana została francuska pisownia.

Concorde, fot. Metropolitaneando Pixabay
Concorde, fot. Metropolitaneando Pixabay

Londyn – Paryż na pokładzie Concorde

Pierwsze regularne loty Concorde miały miejsce w drugiej połowie stycznia 1976 roku. Były to połączenia: Londyn – Bahrajn i Paryż – Rio de Janeiro. Z czasem pojawiły się kolejne, wśród nich największą popularnością cieszyły się loty do Nowego Jorku. W swojej siatce lotów Concorde miał też loty między Londynem a Paryżem (ze względu jednak na bliskość lotnisk, nigdy nie przekroczył jednak prędkości dźwięku).

Tam, gdzie widać krzywiznę Ziemi

Dzisiejsze samoloty pasażerskie nie mogą latać na wysokościach przekraczających 60 000 stóp (18,28 km) nad ziemią. Mógł to jednak w przeszłości robić Concorde. Nie zdarzało się to jednak często – Ci, którzy jednak mieli taką szansę wspominają, że podczas podróży można było zobaczyć krzywiznę Ziemi.

Paliwo? Duuużo paliwa

Kiedy Concorde leciał z prędkością 2 machów (naddźwiękowo), spalał ogromną ilość paliwa. Zużywał go podczas lotu mniej więcej tyle, ile dwupiętrowy Boeing 747 – Concorde przewoził jednak tylko jedną czwartą pasażerów w porównaniu z modelem Boeinga. Ilość paliwa była również powodem, dla którego później podjęto decyzję o wycofaniu Concorde.

Tupolew Tu-144 a Concorde

Tupolew Tu-144, znany jako pierwszy komercyjny samolot przekraczający Mach 2, pochodził z Rosji i miał podobne cechy do Concorde. Rosyjska maszyna odbyła swój pierwszy lot trzy miesiące przed swoim angielsko-francuskim rywalem.

Według BBC Tupolev Tu-144 nigdy nie stał się tak popularny jak Concorde, po dziś dzień mało kto wie, że w ogóle istniał taki model. Mogło to być spowodowane awarią techniczną podczas pokazy lotniczego w 1973 roku w Paryżu – z powodu błędów konstrukcyjnych samolot dosłownie rozpadł się w powietrzu (zginęło 14 osób).

Z Europy do USA za mniej niż 3 godziny

A dokładnie 2 godziny, 52 minut i 59 sekund – tyle trwał najszybszy lot nad Atlantykiem. Miało to miejsce 7 lutego 1986 roku na trasie Nowy Jork – Londyn. Innym samolotom taki przelot trwał średnio ponad 7 godzin.

Homar i kawior

Concordem podróżowała ówczesna elita i znane osoby. Menu, które było podawane nie mogło więc być zwyczajne. Na porządku dziennym podczas lotu można było zjeść homara, kawior, foie gras. Podawany był też wysokiej jakości alkohol.

105 – tyle lat miał najstarszy pasażer

Podczas swojej 34-letniej kariery Concordem podróżowało 2,5 miliona osób. Najstarszą pasażerką była pochodząca z Bristolu 105-letnia Eva Woodman, która odbyła 90-minutowy lot z Filton nad Zatoką Biskajską.

“Podróż w czasie”

Ciekawostką było połączenie z Londynu do Nowego Jorku. Ze względu na szerokość geograficzną obu miast, prędkość samolotu była wystarczająca do wyprzedzenia obrotu Ziemi. Oznaczało to, że pasażerowie lądowali 1,5 godziny wcześniej niż miał miejsce start samolotu w Londynie.

Diamenty, organy

Concordem podróżowali nie tylko pasażerowie. Maszynę wykorzystywano jako swego rodzaju cargo – przewożono m.in. ludzkie organy, diamenty i materiał medyczny.

Tysiące dolarów za bilet

Podróż na pokładzie Concorde nie należała do tanich. Nie oznacza to jednak, że nie bilety się nie sprzedawały. W momencie, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Concorde, ostatnie loty były beznadziejnie wyprzedane. Cena? Minimalnie 8 200 funtów szterlingów.

Katastrofa, która zmieniła wszystko

Naddźwiękowe samoloty Concorde służyły bez większych awarii przez 31 lat. Rok 2000 zmienił jednak wszystko. Katastrofa lotu Air France 4590, która miała miejsce podczas startu w Paryżu zapisała się do historii lotnictwa.

Jak do niej doszło? Podczas kołowania Concorde minął metalowy fragment, który odpadł z samolotu, które wcześniej znajdowało się na drodze. Gdy maszyna rozpoczęła start, przeleciała nad nim, doszło do pęknięcia opony. Jej elementy uszkodziły później kabel elektryczny lewego podwozia, uszkodzony został zbiornik paliwa.

Stało się to w ciągu kilku sekund, była to sytuacja bez wyjścia. Ze względu na swoją szybkość samolot już nie mógł wylądować. Concorde uderzył w pobliski budynek hotelu Hôtelissimo Les Relais Bleus. W wypadku zginęli wszyscy pasażerowie oraz załoga oraz 4 pracowników hotelu, łącznie 113 osób.

Katastrofa Concorde’a była początkiem jego końca – ludzie bali się nim podróżować, a względy ekonomiczne spowodowały wycofanie maszyn.

Czy Concorde będzie mieć następcę?

Chociaż prawdopodobnie Concorde już nigdy więcej nie wystartuje, pozostaje ważną częścią historii lotnictwa. W lipcu mija 17 lat od jego ostatniego lotu. 

Wizje stworzenia podobnego naddźwiękowego samolotu nie umarły. Przykładem jest firma Boom Technology, która planowała przedstawić model, który byłby szybszy o 10% niż Concorde. Maksymalna szybkość miałaby wynosić 2 335 km/godz. Koszty podróży jednak byłyby niższe o 75%. Nikt jednak nie wie, czy plany się spełnią i na niebie pojawi się następca legendarnego Concorde’a. 

Ciekawostki o Concorde

  • Prace nad samolotami trwały aż 15 lat.
  • Maksymalna szybkość Concorde sięgała nawet 2 330 km/h – szybkość dźwięku w suchym powietrzu przy temperaturze 25°C wynosi 1245,6 km/h.
  • Ostatni lot Concorde G-BOAF miał miejsce 26 listopada 2003 – z lotniska Londyn Heathrow przeleciał do muzeum w angielskim mieście Filton.
  • Samolot powstał w odpowiedzi na rosyjski Tupolew Tu-144.
  • Rosyjski Tupolew Tu-144 z samego początku miał 226 awarii (80 z nich miało miejsce podczas lotu). Ze względu na braki technologiczne i wysokie ceny paliwa ostatecznie został wycofany.
  • Po katastrofie we Francji w 2000 roku Concorde mógł ponownie latać, ale ludzie obawiali się o swoje bezpieczeństwo. Nie pomogły nawet wysokie zniżki na bilety.

Źródło: simpleflying.com


Specjalne znizki dla naszych czytelników

  • Zniżka 45 zł na bilety - pobierz naszą nową aplikację, zamów bilety na Flipo.pl za minimalnie 100 zł, podaj kod FLIPOHITY i oszczędź 45 zł w ramach zamówienia.
  • Wypożycz auto przez Flipo.pl. Kliknij, wybierz destynację, porównaj ceny, wybierz model samochodu i zarezerwuj. Auto odbierzesz po przylocie na lotnisku. Jesteśmy partnerem Rentalcars.com.
  • Dołącz do naszej grupy VIP podróżników - kliknij na zielony przycisk CHCĘ motrzymasz #flipohity notyfikacje na najlepsze oferty:

  • Nasz ulubieniec - podróżniczy newsletter, który odbierają tysiące podróżników:
Prosimy, oceń ten artykuł.
//
To Top