Connect with us
Odprawa na lotnisku, airport check-in

Artykuły

Check-in na lotnisku: instrukcja obsługi

Check-in na lotnisku: instrukcja obsługi

Odprawa, czyli check-in to proces podczas którego pasażer zgłasza się na lotnisku z biletem lotniczym, okazuje ważne dokumenty podróży i otrzymuje kartę pokładową. Jeśli pasażer ma zakupiony bagaż rejestrowany, w trakcie takiej odprawy ma miejsce również jego nadanie. Z check-inem przez internet spotkałeś się głównie przy liniach niskobudżetowych, które wymagają jego wykonanie. Jest jednak wiele linii lotniczych, które nie wymagają wcześniejszej odprawy przez internet. Sprawdź jak przebiega check-in na lotnisku.

Odprawa na lotnisku

Możesz odprawić się na lotnisku zarówno w tanich liniach oraz tych tradycyjnych. Standardowo w przypadku linii niskobudżetowych odprawa na lotnisku jest odpłatna (o ile nie kupiło się specjalnego pakietu, który umożliwia bezpłatną odprawę na lotnisku). 99% linii rejsowych umożliwia dokonanie odprawy przez internet oraz bezpłatnie na lotnisku. Wyjątkiem są np. Air Baltic lub Ukraine International, którzy w przypadku “zwykłych” rezerwacji pobierają opłaty za odprawę przy okienku na lotnisku.

Bądź na czas

Stanowisko odprawy standardowo otwarte jest 3 godziny przed lotem. Zamykane jest od 1 godziny do 40 minut przed wylotem. Przed przybyciem na lotnisko polecamy wziąć pod uwagę to, czy w czasie naszego lotu odbywają się też inne loty, czy na lotnisku może być więcej osób ze względu na okres wakacyjny. O ile odprawa może trwać kilka minut tak późniejsze czekanie w kolejce do kontroli bezpieczeństwa może być dłuższe. W przypadku lotów w ramach europy polecane jest stawienie się na lotnisku 2 godziny przed wylotem, w przypadku międzykontynentalnych 3 godziny.

Co robić i gdzie się udać na lotnisku?

  • Przy wejściu na lotnisko w hali odlotów sprawdź na monitorach swój lot, znajdziesz go po nazwie miasta albo numerze lotu. Przy połączeniu pojawi się numer stanowiska check-inu.
  • Potwierdzeniem zakupu biletu jest bilet elektroniczny i ważny dokument podróży, przygotuj to i podaj pracownikowi. Możesz spotkać się też z tym, że pracownik poprosi o okazanie karty, którą zapłaciłeś za bilet. W rezerwacjach znajduje się informacja o tym, czy bilet był wystawiony na stronie internetowej linii lotniczych lub poprzez biuro podróży. Ze względów bezpieczeństwa pracownik może spytać się o to, gdzie zakupiłeś bilet i poprosić o okazanie potwierdzenia.
  • W tym momencie możesz np. poprosić o możliwość siedzenia przy oknie, jeśli będzie to możliwe, nie powinno być problemu z przydzieleniem takiego miejsca. Wiele osób, które są wysokie mogą poprosić o miejsca przy wyjściu ewakuacyjnym (sprawdzana jest również np. znajomość języka angielskiego). Po sprawdzeniu otrzymasz kartę pokładową oraz potwierdzenie nadania bagażu.
  • Udaj się do kontroli bezpieczeństwa. Przygotuj swój bagaż podręczny i umieść w kuwecie elektronikę i inne wymagane rzeczy, np. okrycia wierzchnie lub pasek.
  • Na monitorze sprawdź numer bramki (gate) swojego lotu. Na karcie pokładowej będziesz miał również informację o czasie, kiedy musisz najpóźniej się przed nim stawić (tzw. boarding time).

Klasa biznes i pierwsza 

Będąc pasażerem, który wykupił bilet w klasie biznes lub pierwszej klasie dotyczą Cię takie same przepisy, jak pozostałych pasażerów. Z tym wyjątkiem, że cały proces jest zdecydowanie szybszy. Osoby lecące w klasie biznes lub pierwszej klasie mają osobne stanowisko odprawy, na wielu lotniskach są również specjalne miejsca do kontroli bezpieczeństwa, które ułatwiają szybsze sprawdzenie pasażera i bagażu podręcznego.

Self check-in

Wiele linii wprowadza coraz bardziej nowoczesne stanowiska odprawy, niektóre linie “odeślą” Cię na początku do automatu/kiosku do odprawy własnej (self-service check-in machine), potem do wygenerowanej karcie pokładowej dołączą kwitek nadania bagażu rejestrowanego. Jeśli nie jesteś pewny, czy również na Twoim locie jest to wymagane, spytaj się w informacji lub u pracownika linii lotniczych.

Co mieć ze sobą podczas odprawy

Bilet to nie jedyny dokument, który musisz mieć przed rozpoczęciem podróży. Konieczny jest również ważny dokument tożsamości. Może to być dowód lub paszport. W niektórych przypadkach podróż do danej destynacji związana jest z posiadaniem wizy. Informacje o obowiązach znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. O ile przepisy celnie nie są mówią inaczej, standardowo dokument podróży musi być ważny minimalnie 6 miesięcy od daty wylotu.

Kontrola bezpieczeństwa

Kontrola bezpieczeństwa polega na sprawdzeniu pasażera oraz jego bagażu podręcznego. W kuwetach umieszczasz swój bagaż podręczny, konieczne jest wyciągnięcie kosmetyków i płynów (ilość płynów w buteleczce nie może przekraczać 100 ml), elektroniki, okrycia wierzchniego, paska, czasami też pracownik może też poprosić o zdjęcie obuwia i umieszczenie go w kuwecie. Rzeczy, które masz w kieszeni również umieść w kuwecie. Po przejściu bramki możesz być poproszony o wypakowanie bagażu podręcznego lub możesz być poddany testom na obecność materiałów wybuchowych. Wygląda to dość strasznie, ale jest to standardowa procedura, która podwyższa bezpieczeństwo pasażerów.

Wejście do samolotu

Po odprawie, przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa pozostaje jeszcze wejście do samolotu. Czekając przy swojej bramce (gate) przed czasem na monitorach zobaczysz różne informacje. Począwszy od nazwy destynacji, loga linii lotniczych przez informacje o boardingu lub ostatnim wezwaniu na lot. Przy wejściu sprawdzane są dokumenty podróży i zeskanowane karty pokładowe. W zależności od posiadanych przywilejów, np. jeśli jesteś posiadaniem karty milowej lub masz wykupione pierwszeństwo wejścia, do samolotu wejdziesz jako pierwszy. Pozostaje już tylko umieścić bagaż w luku nad głową lub przed poprzedzającym siedzeniem, wysłuchać instrukcji personelu pokładowego i zrelaksować się.

Po wylądowaniu będziesz skierowany do hali, gdzie odbiera się bagaż rejestrowany (baggage claim), jeśli go masz, jeśli nie, udaj się do do wyjścia. W zależności od portu lotniczego oraz destynacji będziesz przechodzić przez kontrolę celną i paszportową.

Baggage claim - punkt odbioru bagażu,
Baggage claim – punkt odbioru bagażu, fot. Markus Winkler Unsplash

Specjalne znizki dla naszych czytelników

  • Zniżka 45 zł na bilety - pobierz naszą nową aplikację, zamów bilety na Flipo.pl za minimalnie 100 zł, podaj kod FLIPOHITY i oszczędź 45 zł w ramach zamówienia.
  • Wypożycz auto przez Flipo.pl. Kliknij, wybierz destynację, porównaj ceny, wybierz model samochodu i zarezerwuj. Auto odbierzesz po przylocie na lotnisku. Jesteśmy partnerem Rentalcars.com.
  • Dołącz do naszej grupy VIP podróżników - kliknij na zielony przycisk CHCĘ motrzymasz #flipohity notyfikacje na najlepsze oferty:

  • Nasz ulubieniec - podróżniczy newsletter, który odbierają tysiące podróżników:
5/5 - (1 vote)
//
To Top